Mikuláš nejestwuje

Organizátor: Liptovská galéria P. M. Bohúňa v Liptovskom Mikuláši v zriaďovateľskej pôsobnosti Žilinského samosprávneho kraja

Názov výstavy: Mikuláš nejestwuje

Miesto: Malá výstavná sieň LGPMB

Otvorenie výstavy: 1.7. 2020 o 16:30 hod.

Trvanie výstavy: 2.7. - 15.8.2020  výstava je predĺžená do 22.8.2020

Kurátor výstavy: Michal Hvorecký

Vystavujúci autori:

Ľubomíra Abrahámová, Stanislav Balko, Ladislav Čemický, Čierne diery, Robert Dúbravec, Rudolf Fila, Daniel Fischer, Vincent Hložník, Simona Janišová, Michal Kern, Peter Július Kern, Miroslava Kubáňová, Bohuslav Záboj Kuľhavý, Otis Laubert, Martin Martinček, Ladislav Mednyánszky, Juraj Meliš, Dezider Milly, Svätopluk Mikyta, Ján Mudroch, Ján Pálka, Rudolf Sikora, Koloman Sokol, Ernest Špitz, Olja Triaška Stefanović, Jana Šturdíková, Ján Ťupek, Peter Župník, nemecký maliar z 2. polovice 17. stor., slovenský autor z 2. polovice 19. storočia, viedenský maliar z 19. storočia

Spolupráca: Múzeum Janka Kráľa, Slovenské múzeum ochrany prírody a jaskyniarstva, Tranoscius, FPU

 

Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

 

Michal Hvorecký sa narodil roku 1976 v Bratislave. Vyštudoval estetiku na UKF v Nitre. Píše poviedky, romány a publicistiku. Jeho knihy vyšli v prekladoch do mnohých jazykov. Pracuje v Goetheho inštitúte. Venuje sa aj tvorbe pre deti (Bratislava – čarovná metropola, Maliar a chlapec). Prekladá z nemeckého jazyka (Robert Walser, Martin Pollack, Timut Vermes, Dea Loher). Žije s rodinou v Bratislave.

Vo svojom prvom kurátorskom projekte sa Michal Hvorecký zameral na Liptovský Mikuláš ako exemplárne stredoeurópske mesto. Preskúmal často protichodné dejiny a príbehy ako aj zabudnuté postavy z multikultúrnej histórie liptovského centra. Mesto aj región chápe ako kľúčové priestory identity, kde sa križovali viaceré jazyky a kultúry, a kde sa formovala idea moderného Slovenska. Ponoril sa do online aj skutočných depozitárov v podzemí Liptovskej galérie Petra Michala Bohúňa a pozrel sa na ne svojimi očami, vydoloval viaceré nikdy nevystavené diela z fondu a doplnil ich o tvorbu umelcov so vzťahom k miestu a téme. Inšpirovaný svojou celoživotnou fascináciou rozprávačstvom si ako základ svojej koncepcie zvolil mikulášsky text, písmo, príbeh, a vyšiel z miestnych dejín evanjelickej kníhtlače, ako aj z osudov rodáka Samuela Fischera, ktorý v nemčine vydával Thomasa Manna či Hermanna Hesseho. Výstavu jej autor vníma ako poctu mestu, jeho obyvateľkám i obyvateľom aj samotnej galérii a lokálnym múzeám.

 

Pozvánka:

Plagát: