MARA 50/ TVÁRNA VODA
Organizátor: Liptovská galéria P. M. Bohúňa v Liptovskom Mikuláši v zriaďovateľskej pôsobnosti Žilinského samosprávneho kraja
Názov výstavy: Tvárna voda
Miesto: Liptovská galéria P. M. Bohúňa
Trvanie výstavy: 4.6. - 1.11.2025
Otvorenie výstavy: 3.6.2025 o 16:30 hod., hudobný hosť na vernisáži: Peter Machajdík
Vystavujúci autori: Martin Benka, Ivan Bílý, Ladislav Čemický, Michal Kern, Peter Július Kern, Martin Martinček, Juraj Meliš, Vojtech Mensatoris, Karol Plicka, Vladimír Popovič, Jozef Robakowski, Antonín Smažil, Tono Stano, Ester Šimerová-Martinčeková, Michal Tillner, Ivan Žabota, Jana Želibská
Kurátorka výstavy: Andrea Smitková
Vizuál výstavy: Martin Bugár
Diela zo zbierok: Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch, Liptovská galéria P. M. Bohúňa, Oravská galéria, Považská galéria umenia v Žiline, Slovenská národná galéria, Slovenské národné múzeum, Turčianska galéria v Martine, Východoslovenská galéria, Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici
Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Vodné dielo Liptovská Mara je fenoménom, ktorý sa dotýka mnohých, nielen obyvateľov Liptova. Ukrýva v sebe plejádu hľadísk – od narušenia pôvodného krajinného rázu veľkou technickou stavbou, cez zaplavenie rozsiahlej časti liptovskej doliny, s tým spojené environmentálne otázky, až po otázky výroby elektrickej energie a rekreačného využitia.
Priehrada vytvorila charakteristickú siluetu, ktorá sa stala pamäťovou stopou v krajine. V geografickom zmysle sa miesta nezriedka stávajú nositeľmi pamäti, ktorá ďaleko presahuje ľudský rozmer. V tomto prípade pamäť miesta nie je len sentimentálnou spomienkou, ale predstavuje mnohovrstevnú štruktúru. Voda zaliala územie formované nadgeneračnou kontinuitou, čím došlo ku kolektívnej traume pre ľudí, ktorí tu žili. Na druhej strane tejto rovnice je čas a jeho následok, v rámci ktorého sa toto traumatické miesto v kolektívnej pamäti mení a prináša prosperitu celému regiónu, a to nielen výkonom elektrárne a protipovodňovou funkciou, ale aj masovým rozvojom turizmu.
O mnohých aspektoch problematiky výstava uvažuje prostredníctvom viacerých vizuálnych rovín, a to pomocou diel, ktoré sa nachádzajú v zbierkových fondoch vybraných slovenských galérií a múzeí - to znamená diel, ktoré už inštitúcie identifikovali ako kultúrne dedičstvo.
Do lyrických pokojných pohľadov na krajinu prenikajú zobrazenia technickej stavby spolu so sociálnou sondou zo života robotníkov – od tichých akvarelov Ladislava Čemického po industriálne fotografie Martina Martinčeka. Práce na stavbe priehrady zobrazila aj Ester Šimerová-Martinčeková cez analýzu priestoru pomocou geometrických tvarov. Environmentálna tematika je zastúpená grafikami od Juraja Meliša a v dielach Michala Kerna. Na výstave je zaradený aj Peter Július Kern s krajinomaľbou Močiarov - práve táto lokalita s neodmysliteľnou kúriou je generačne spätá s touto umeleckou rodinou. Nebola síce priamo zaliata vodou, no ráz jej najbližšieho okolia sa výstavbou radikálne zmenil. Martin Benka zachytil povodne, ku ktorým na Váhu pravidelne dochádzalo pred postavením priehrady.
Záver výstavy patrí dielam, ktoré k vode a brehu pristupujú konceptuálne. Breh sa stal miestom pre landartovú akciu Jany Želibskej, ktorú fotograficky dokumentovala. Nedávno zosnulý umelec Vladimír Popovič sa tematike vody venoval vo viacerých poetických dielach, z ktorých sú na výstave zastúpené dve – Zakliata panna vo Váhu a Lodičky. Naopak, Józef Robakowski sa vo videu energicky vynára z vody, aby divákovi odkázal, že „umenie je energia“, čo predstavuje zaujímavú metaforu celého projektu Liptovská Mara 50.
Andrea Smitková